Printing on demand, afgekort POD, is een veel voorkomende term wanneer je zoekt op ‘Boek uitgeven’. Maar wat is het nou eigenlijk? In dit blog leg ik je uit wat het inhoudt, som ik de voor- en nadelen van POD op en neem ik je mee in mijn persoonlijke ervaring van dit concept.
Afdrukken op aanvraag
Als je printing on demand letterlijk vertaalt, krijg je al een goed beeld van het begrip: ‘Afdrukken op aanvraag’. Een POD uitgever heeft geen oplage in de opslag liggen, maar gaat pas een exemplaar drukken op het moment dat er een boek besteld wordt.
Wat zijn de voordelen van printing on demand?
Dit concept kent een aantal voordelen:
- De uitgever draagt weinig financieel risico wanneer ze aan de slag gaan met jouw manuscript. Ieder boek dat wordt gedrukt is immers al verkocht en levert meteen geld op.
- Het is een gemakkelijke manier om je boek te drukken. De POD-uitgever zorgt ervoor dat jouw boek een Internationaal Standaard Boek Nummer (ISBN) krijgt. Daarmee kan elke boekwinkel ter wereld jouw boek bestellen om in hun schappen te leggen. Ook houdt de POD-uitgever zich bezig met het in orde maken van het binnenwerk en kijken ze naar de opmaak van de kaft. Denk daarbij aan de afbeelding en het lettertype van de titel.
- Als auteur draag je zelf geen enkel financieel risico en hoef je dus geen geld te investeren in het uitgeven van je boek.
- POD-uitgevers nemen bijna alle manuscripten aan. Je loopt dus niet eeuwig rond te leuren met je manuscript met de vraag of de uitgever jouw boek wil uitbrengen. Als je het een beetje netjes houdt, je geen haatdragende teksten erin stopt of een discriminerend betoog probeert te publiceren, ben je praktisch verzekerd van een uitgever.
- Je boek wordt professioneel gedrukt. Er is geen uitgever die lelijke of slechtverzorgde boeken wilt verkopen, dus het eindresultaat mag er wezen.
Wat zijn de nadelen van printing on demand?
Dat klinkt helemaal te gek, toch? Maar aan dit concept zitten toch een aantal haken en ogen.
- De productiekosten liggen voor een kleine oplage véél hoger dan voor een grote oplage. Dat betekent concreet dat jouw boek behoorlijk aan de prijs is. Elke keer dat iemand jouw boek koopt, moet de drukkerij weer opnieuw opgestart worden. Dat kost elke keer weer geld. Om dat geld terug te verdienen wordt de verkoopprijs opgeschroefd. Dat maakt de kans dat iemand jouw boek koopt een stuk kleiner dan wanneer ze het voor een zacht prijsje kunnen afrekenen.
- Omdat de POD-uitgever geen grote oplage in zijn opslag heeft liggen en die moet verkopen om winst te draaien, doen ze weinig moeite om jouw boek te promoten.
Een boekje voor vrienden en familie
Hun verkoopstrategie is dat vrienden, familie en bekenden van de enthousiaste schrijver het boek zullen aanschaffen, ondanks de relatief hoge prijs. Jouw dierbaren willen je immers steunen en zijn uiteraard nieuwsgierig genoeg om dat bedrag te betalen. Dat is voor de POD-uitgever voldoende. Als elke auteur ongeveer 30 exemplaren verkoopt, draaien zij een prima omzet. Ze hebben immers een hoop auteurs in hun portefeuille omdat ze bijna elk manuscript aannemen. Ze verkopen dus ook een behoorlijk aantal boeken. Niet telkens hetzelfde boek, maar verschillende werken van verschillende schrijvers.
Geen boek in de boekhandel
Dat betekent voor jouw boek dat deze wordt aangeboden in een webwinkel en dat was het. Als je dan van jouw boek een succes wilt maken, zal je zelf flink aan de bak moeten met een goede promotiecampagne om het bij mensen onder de aandacht te brengen en ik kan je verzekeren dat dat een stuk makkelijker gezegd dan gedaan is. Ik zal je vertellen over mijn ervaring daarin.
Mijn ervaring bij Boekscout
Een van de meest bekende POD-uitgevers van Nederland is Boekscout. Het is inmiddels al even geleden dat ik Beloofd is Beloofd naar hen opstuurde, maar ik weet nog goed dat ik al vrij snel een antwoord terug kreeg met de mededeling dat het manuscript aan hun eisen voldeed. Tegenwoordig mag je binnen twee maanden een antwoord op je inzending verwachten.
Kaft en binnenwerk
Vanaf dat moment stapte ik een leuk proces in als beginnend schrijfster. Mijn tekst werd nagekeken op taalfouten, het binnenwerk werd klaargemaakt en ik mocht op pad voor een kaft. De cover liet ik illustreren door de zus van mijn beste vriendin, Merel Cremers, wiens werk ik al van kleins af aan bewonderde. Ik stuurde de uiteindelijke cover vervolgens naar de uitgever die daarna op zoek ging naar een bijpassend lettertype voor de titel.
Auteursbijeenkomsten
Als extra’tje organiseert Boekscout ook auteursbijeenkomsten op de uitgeverij zelf. Daar vertellen ze je het een en ander te vertellen over het proces waar jouw boek doorheen gaat en geven ze je tips om van jouw kersverse roman een succes te maken. Het voelde voor mij heel persoonlijk en professioneel en dat was prettig.
E-mailadressen verzamelen
Ik kreeg van de uitgever ook huiswerk mee. Ik moest hen ongeveer vijftig e-mailadressen aanleveren waar zij een promotiemail naartoe konden sturen van mijn boek. Het streven was dat er minstens 30 exemplaren verkocht zouden worden, want dan waren ze uit de kosten. Ging dat niet lukken, dan moest ik de resterende aantallen zelf aanschaffen. Dus stel dat er 25 kopers waren geweest, dan had ik er nog zelf 5 bij moeten kopen.
Inzage in verkoopcijfers
Wat ik ook heel prettig vond bij Boekscout is dat ik inloggegevens kreeg voor een portal om de verkoopcijfers van mijn boek in te kunnen zien. Ik wist daardoor precies wat ik aan royalty’s kreeg en hoeveel exemplaren er waren verkocht. Niet iedere uitgever is zo transparant. Over royalty’s zal ik binnenkort ook nog een blogpost schrijven, want dat is nog een onderwerp op zichzelf.
Waarom ik mijn boeken niet meer printing on demand wil uitgeven
Uiteindelijk was het boek dan klaar en stond het in de webwinkel. Hallelujah wat was ik trots! Maar zou ik nog eens een boek uitgeven door middel van printing on demand? Zeg nooit ‘nooit’, maar in principe is mijn antwoord nee. Dat heeft met een aantal zaken te maken:
- De hoge verkoopprijs.
Beloofd is Beloofd is een boekje van zo’n 40.000 woorden en dat wil zeggen 141 pagina’s. Het verhaal is dus een stuk korter dan een gemiddelde roman maar desondanks moest je €17,- neerleggen voor een exemplaar uit de webwinkel. Dat was toen (voor de inflatie) behoorlijk duur voor zo’n klein boekje en dat weerhoudt natuurlijk veel mensen om het te kopen. Het weerhoudt ook de boekhandel bij jou in de buurt ervan om het aan te schaffen en in de schappen te leggen. Zij begrijpen ook dat de kans erg klein is dat dat boekje wordt verkocht door een toevallige voorbijganger. - Het gebrek aan promotie.
Ja, ze sturen al je vrienden en familie een professionele e-mail met de mededeling dat jij een boek hebt uitgebracht die je bij hun kunt bestellen. En ja, iedere vrijdag pakken ze stevig uit op hun website waarin de nieuwste titels worden opgesomd. Tegenwoordig maken ze ook gratis boekenleggers, flyers, posters, visitekaartjes en noem maar op om jouw boek onder de aandacht te brengen. Maar jij bent wel zelf degene die de posters moet ophangen en de flyers en visitekaartjes moet uitdelen. Dat is misschien leuk als je een flink netwerk hebt, maar mijn eigen ervaring is dat de hoge kosten je toch de das omdoen. Er zijn twee regionale kranten geweest die een artikel hebben gewijd aan mij en mijn eerste boekje. Super tof en echt fantastisch om zo je boek onder de aandacht te brengen, maar ik zag het niet terug in de verkoopcijfers.
Conclusie
Al met al, Beloofd is Beloofd ligt vooral in de boekenkast bij mijn vrienden, collega’s en familie, maar heeft voor zover ik weet nooit in een winkel gelegen. Ook is het boek niet te leen bij een bibliotheek. Het was een leuk begin van mijn schrijverscarrière, een interessante ervaring waar ik veel van geleerd heb, maar voor een tweede boek wilde ik het anders aanpakken. Inmiddels heb ik het boek bij Lulu.com onder gebracht. Daar kon ik zelf de verkoopprijs bepalen. Nu is ‘ie voor 11,62 euro te koop (met als gevolg dat ik er geen winst op draai). Achter de schermen ben ik bezig om dit boekje een beetje te herschrijven, denk aan een beter opgebouwde zinnen, en wil het binnenkort waarschijnlijk ook weer ergens anders onder gaan brengen. Hoe en wat, dat laat ik je nog weten! 😉
Zijn er boeken van een printing on demand uitgever die wel een succes zijn geworden?
Ja en jij kent hem! Fifty Shades of Grey zag het levenslicht via een printing on demand uitgeverij. Hoe dat zo is gekomen, is een verhaal apart en daarin neem ik je mee in een volgend blog.